Ahad, Mac 27

KHASIAT MAKAN BERSAMA..

Assalamualaikum dan selamat tengahari yg cukup indah di hari minggu ini..
Salam sayang buat semua yg sudi menjejakkan kaki di blog sue yg tak seberapa ni.

Setelah sekian lama blog ini menyepikan diri, sue terpanggil utk berkongsi dengan semua artikel yg baru je sue baca ni..

Antara isi kandungannya adalah seperti berikut..
"Walaupun tempoh makan bersama itu pendek (18 minit), interaksi antara ahli keluarga memberi kesan langsung kepada kesihatan, termasuk paru-paru anak, gejala asma dan kualiti hidup secara keseluruhan.
Ini kerana ibu bapa boleh mengambil peluang ketika makan untuk mengambil tahu aktiviti harian anak dan memberi ruang anak bercerita mengenai pengalaman dilalui pada hari berkenaan tanpa gangguan.

Sebaliknya, kanak-kanak asma yang jarang makan bersama keluarga atau makan dalam keadaan tidak tenteram (ada gangguan telefon atau televisyen) menunjukkan tahap kesihatan kurang baik berbanding mereka yang menghabiskan waktu makan bersama ibu bapa.

Selain itu, banyak kajian lain menunjukkan makan bersama boleh merangsang komunikasi dan hubungan antara ahli keluarga. Walaupun kebanyakan orang menganggap bercakap ketika makan kurang sopan, ini antara masa anak berasa selamat, selesa, mesra dan sangat rapat dengan ibu bapa."

Kalau nak baca sepenuhnya tentang artikel ni klik kat sini ye....myMetro

2 ulasan:

akuzle ayu berkata...

mmg sy setuju sgt2..... byk manfaat dr segi psikologi dah fizikal biler 1 famili mkn bersama...

sue berkata...

ermmm Akuzle terlalu byk manfaatnya.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin