Selasa, Februari 23

CAKAP, AMALAN GAMBARAN HATI KITA


'Sesiapa yg byk ingat sesuatu, dia akan byk menyebut sesuatu yg diingatinya itu'.

Org kaya dan berharta sentiasa membayangkan harta dan kekayaannya. Mereka akan bercakap soal projek dan bagaimana mengatur strategi bg menambah kekayaan mereka.

Seorang pendakwah fikirannya sentiasa berlegar terhadap masalah umat dan cara memperbaiki serta menyampaikannya. Mereka sentiasa berbicara bagaimana dakwahnya boleh sampai ke telinga mereka yg masih tak dpt menerimanya.


Seorang yg hidup memburu nafsu akan mencari kawan sealiran dgn mereka utk berseronok. Seorang yg sedang bercinta akan suka bercakap dgn kekasihnya sampai terbawa2 dlm mimpi sbb terlalu byk mengingatinya.

Apa yg kita cakap dan lakukan selama ini mencerminkan apa yg ada di dlm hati kita.

Apa yg diutarakan ni nampak mcm berbelit2 tp yg lbh ditakuti sbnrnya, jika kita terbelit dgn fikiran yg tidak berasaskan ingatan terhadap Allah swt.

Kita byk berfikir tentang hal duniawi tapi kita tak berapa mengingati kpd yg lbh agung, yg mencipta seluruh kejadian di muka bumi ini. Kita byk memikirkan ciptaan Allah tp kita lupa kpd penciptanya.

Bayangkan kalua tak terlintas sdkt pn nak melaksanakan perintah beribadat, bersyukur, berzikir serta memperjuangkan kalimah Allah. Itulah yg akan membawa kpd segala gejala. Sebenarnya segala gejala sosial bermula bila kita 'bermasalah' dgn Allah.

Pendek kata, punca segala yg tak kena dgn kehidupan kita bila kita melupakan Allah. Kalau menyebut pn dah jarang2, bagaimana pula nak berjuang serta mempertahankannya..??

Sebagai penutup bicara, elok kita teliti di mana hati dan ingatan kita terhadap Allah swt agar slps ni kita lbh prihatin dgn keadaan umat Islam serta hubungan kita dgn Allah swt.

Cuba perhatikan senarai berikut, di manakah kedudukan kita...???

  1. Hati yg lalai kpd Allah.
  2. Hati yg ingat Allah bila susah dan bermasalah.
  3. Hati yg asyik dgn Allah.
  4. Hati yg makrifat kpd Allah.
Kedudukan hati di peringkat pertama dan kedua, kita belum selamat dan tak boleh diharap menjadi penyelamat serta pembela kpd diri, keluarga dan masyarakat.

Marilah sama-sama kita berusaha semoga kita dpt naik ke peringkat ketiga krn pd peringkat tu kita mulai rasa selamat, manakala peringkat keempat adalah peringkat pejuang serta pemenang dunia dan akhirat....


APABILA KITA LUPA PD ALLAH, APA SAJA YG KITA BUAT DALAM HIDUP SERBA TAK KENA...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin