Jumaat, Februari 19

USAP KEPALA ANAK YATIM

Tentu ramai yg tertanya2 apakah hikmah dan kelebihan di sebalik mengusap kepala anak yatim...????

Walaupun ia kelihatan satu perkara yg remeh temeh, tp amat besar hikmahnya. Ini lah bukti Islam sentiasa mengambil berat hubungan kasih sayang dan anak yatim.


Malah, Allah juga menyebut dlm Al-Quran, Dia menjanjikan sepohon pokok di syurga bg tiap2 rambut yg disapu atau diusap di kepala anak yatim.

Suatu ketika, Rasulullah saw bertemu beberapa anak yatim yg sedang bermain dan Baginda mengusap kepala anak yatim berkenaan dan berkata, "Aku juga anak yatim, siapa yg mengasihi anak yatim bererti dia mengasihi diriku. Aku dan orang yg mengasuh anak yatim berada di syurga seperti ini (Rasulullah memberi isyarat jari telunjuk dan jari tengah yg direnggangkan sdkt antara kedua2 jari itu )," Hadis riwayat Bukhari.

Nabi Muhammad bersabda, maksudnya:" Rumah yg terbaik adalah rumah yg didalamnya terdapat ramai anak yatim yg dihormati dan diperlakukan dgn baik. Rumah yg terburuk adalah rumah yg di dalamnya terdapat anak yatim yg dizalimi dan diperlakukan dgn buruk."

Kewajipan memuliakan anak yatim adalah dgn berbuat baik, mengurus, mendidik dan melindungi mereka.

Allah s.w.t melarang segala bentuk perlakuan yg menzalimi anak2 yatim. Bahkan, memakan harta mereka termasuk dalam dosa besar...

2 ulasan:

Yusof Forever Living berkata...

huhu,,,jgn main main dengan harta anak yatim....tumbuh ekor kalau makan...takut wooo....

sue berkata...

betul shazat...memang sesuatu yg menakutkan, nk selamat jd lah insan yg jujur...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin